دولت باید سفارتخانه‌ها را در حوزه اقتصادی فعال کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در بازاریابی و بازارسازی های جدید با هدف توسعه صادرات، گفت: دولت سیزدهم باید با اصلاح و بازنگری دیدگاه خود نسبت به موضوع صادرات، سفارتخانه‌ها را در حوزه اقتصادی فعال تا بازارهای بزرگ جدیدی را به چرخۀ اقتصادی کشور اضافه کند.

کاظم مرتاض روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش حمایت از محصولات ایرانی در بازارهای جهانی توسط سفارتخانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی را ضروری دانست و افزود: گرچه در همه دنیا، فعالیت سفارتخانه‌ها عمدتاً روی مسائل سیاسی تمرکز دارد اما در این بین رایزن‌های اقتصادی با عملکرد مطلوب خود می توانند زمینه افزایش صادرات کشور متبوع خود را فراهم کنند.

وی افزود: رایزن‌های زیادی در کنسولگری‌ها فعال هستند که در گام اول برای بخش‌خصوصی و شرکت‌های مردم‌نهاد بازارسازی می‌کنند. این افراد طبق یک الگوی کاملاً مشخص تلاش می‌کنند ظرفیت‌ بازارهای هدف را شناسایی و به بازرگانان خود معرفی کنند، ضمن آنکه در طول مسیر تجارت از ارایه هیچ کمکی به آنها دریغ نمی‌کنند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده در پساتحریم، رایزن های اقتصادی در سفارتخانه ها باید با تبلیغات مناسب، نقش فعال تری در افزایش صادرات غیرنفتی و شناساندن پتانسیل های داخلی کشور ایفا کنند.

مرتاض با عنوان این موضوع که صادرات غیرنفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود می بخشد، افزود: این امر سبب نه تنها سبب کسب درآمدهای ارزی با هدف تامین نیازهای وارداتی کشور می‌شود بلکه ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهان که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی بوجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه سفارتخانه‌ها باید به عنوان کانال ارتباطی بین تولیدکننده و بازرگان بومی با بازارهای هدف عمل کنند، ادامه داد: برای نیل به این هدف در گام نخست نیاز است که رایزن‌های خبره‌، آزادی عمل داشته باشند و بتوانند با توجه به حجم و ظرفیت بازار هدف، زمینه را برای عرضۀ کالای تولید داخل فراهم کنند.

مرتاض تصریح کرد: چنین روندی هم اشتغالزایی چشمگیری دارد، هم تولید را رونق می‌دهد و هم با افزایش صادرات زمینه را برای تحقق رشد اقتصادی، ارزآوری و افزایش درآمدهای دولت فراهم می‌کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قدرت بازرگانان و تجار در بازارهای بین‌المللی ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی سفارتخانه‌ها دارد، خاطرنشان کرد: بدین صورت که هرچه تخصص و توان بیشتری در رایزن‌های اقتصادی وجود داشته باشد، به همان نسبت نیز تاجر با دلگرمی بیشتری می‌تواند فعالیت کند.

وی در انتها یادآور شد: امید است دولت سیزدهم با دید منطقی به موضوع صادرات، سفارتخانه‌ها را در حوزه اقتصادی فعال نماید و بداند که با صرف کمترین هزینه می‌تواند بازارهای بزرگی را به چرخه اقتصادی کشور اضافه کند.

کد خبر 48209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =